[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Blog” _builder_version=”3.0.105″ background_size=”initial” background_position=”top_left” custom_margin=”0px|0px|0px|0px” custom_padding=”0px|0px|0px|0px” collapsed=”off”][et_pb_row make_fullwidth=”on” custom_padding=”0px|0px|0px|0px” custom_margin=”0px|0px|0px|0px” make_equal=”on” background_color=”#0c0c0c” background_color_1=”#ffffff” bg_img_1=”https://lahtiorgan.fi/wp-content/uploads/2019/04/LOF_logo_netti.jpg” padding_top_1=”0px” padding_right_1=”0px” padding_bottom_1=”0px” padding_left_1=”0px” padding_top_2=”0px” padding_right_2=”0px” padding_bottom_2=”0px” padding_left_2=”0px” background_size_1=”contain” background_size_2=”cover” background_position_1=”top_center” background_position_2=”top_center” background_repeat_1=”no-repeat” custom_css_main_1=”height:430px” custom_css_main_2=”height:400px” _builder_version=”3.0.105″][et_pb_column type=”1_4″ _builder_version=”3.0.47″ padding_bottom=”0px” padding_left=”0px” padding_right=”0px” padding_top=”0px” bg_img=”https://lahtiorgan.fi/wp-content/uploads/2019/04/LOF_logo_netti.jpg” background_color=”#ffffff” parallax=”off” parallax_method=”on” background_size=”contain” background_position=”top_center” background_repeat=”no-repeat” custom_css_main=”height:430px”][/et_pb_column][et_pb_column type=”3_4″ _builder_version=”3.0.47″ padding_bottom=”0px” padding_left=”0px” padding_right=”0px” padding_top=”0px” parallax=”off” parallax_method=”on” background_size=”cover” background_position=”top_center” custom_css_main=”height:400px”][et_pb_slider _builder_version=”3.0.105″][et_pb_slide use_text_overlay=”off” _builder_version=”3.0.105″ background_image=”http://lahtiorgan2018.u5.avenla.fi/wp-content/uploads/2018/03/Lahtiorgan_netti2018_lay1.jpg” background_size=”initial” custom_padding=”0px||400px|0px”][/et_pb_slide][/et_pb_slider][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ background_color=”#0c0c0c” custom_padding_last_edited=”on|tablet” _builder_version=”3.0.105″ custom_padding=”62px|206px|0px|156px” custom_padding_tablet=”|2%||2%”][et_pb_row _builder_version=”3.0.105″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.105″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″][/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.0.105″ text_font=”||||||||” text_font_size=”14px” text_line_height=”2em”]
Lahden Kansainvälinen Urkuviikko
on kansainvälinen Lahdessa järjestettävä urkumusiikkiin keskittyvä tapahtuma.
Ensimmäinen Lahden kansainvälinen urkuviikko pidettiin vuonna 1973, tuolloin vielä nykyistä Ristinkirkkoa edeltäneessä puukirkossa, ja se oli jatkoa perinteiselle kesäkonserttien sarjalle. Ensimmäisinä vuosina ohjelmisto keskittyi puhtaasti urkumusiikkiin ja sisälsi teemaan liittyviä konsertteja, seminaareja, paneelikeskusteluja sekä näyttelyjä. Ensimmäisten kesien jälkeen alun perin urkumusiikkiin keskittynyt ohjelmisto laajentui nopeasti. Vaikka urut ovatkin laaja soitinkokonaisuus ja niiden ympärille rakentuu laaja kehä rakennetta, soittamista, sävellystä ja taiteellista tulkintaa, urkujen rinnalle ovat tulleet koti- ja ulkomaiset kuorot, orkesterit, soitinyhtyeet sekä soitin- ja laulusolistit.
Lahden kansainvälinen urkuviikko on myös pyrkinyt uudistumaan ja tuonut vuosittain ohjelmistoonsa jotakin ennennäkemätöntä: vuonna 1994 esitettiin Ristinkirkossa mykkäelokuva Notre Damen kellonsoittaja sveitsiläisen Guy Bovet’n säestäessä uruilla. Vuonna 1995 olivat vuorossa Venäjän valtionsirkuksen ryhmän esitykset teltassa Lahden kauppatorilla Hannes Meyerin säestyksellä. Vuodesta 1996 vuoteen 2000 järjestettiin konsertteja ja tanssiesityksiä Lahden keskustan vierellä sijaitsevassa, 400 metriä pitkässä Mustankallion autotunnelissa. Tunneliin rakennettiin esiintymistilat sekä 600-paikkainen ravintola.
Lahden kansainvälinen urkuviikko on ollut luovan ja esittävän urkumusiikin tukijana myös monin kilpailuin: sävellyskilpailuja on järjestetty kahdesti ja urkukilpailu viisi kertaa. Vuonna 1980 järjestettiin kansallinen urkukilpailu, vuonna 1984 pohjoismainen ja vuosina 1989, 1993 ja 1997 kansainvälinen urkukilpailu. Kansainvälinen urkukilpailu järjestetään neljän vuoden periodeissa.
Urkutaidetta edistääkseen urkuviikko on valinnut joinain vuosina Vuoden nuoren taiteilijan. Hänet valitaan tunnetuimpien nuorten urkutaiteilijoiden joukosta ja hänellä on oma konsertti festivaalin aikana.
Urkuviikon aikana on esitetty myös suomalaista nykymusiikkia, ja lisäksi suomalaisilta säveltäjiltä on tilattu urkusävellyksiä. Kahden sävellyskilpailun parhaimmisto on esitetty urkuviikon konserteissa.
Lahden kansainvälinen urkuviikko hyväksyttiin vuonna 1978 Finland Festivals -järjestöön yhdessä Savonlinnan oopperajuhlien, Kuhmon kamarimusiikkijuhlien ja Helsingin juhlaviikkojen kanssa. Kansainvälisyyttä urkuviikolla edustavat näyttävimmin ulkomaiset taiteilijavieraat, mutta myös sen konsertit leviävät Yleisradion konserteista tekemien nauhoitusten myötä ympäri maailmaa miljoonien kuultaviksi.
Urkuviikon pääkonserttipaikkana on Lahden keskustassa sijaitseva Ristinkirkko. Vuonna 1978 valmistuneen Ristinkirkon on suunnitellut Alvar Aalto ja 53-äänikertaiset urut ovat urkurakentamo Veikko Virtasen rakentamat. Konsertteja järjestetään myös Lahden ympäristökunnissa. Lahden Sibeliustaloon vuonna 2007 valmistuneiden urkujen myötä urkuviikon yksi pääkonsertti on Lahden Sibeliustalossa.
*) Vaahterasalin kuva ©Lahden kaupunki
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.0.105″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.105″ parallax=”off” parallax_method=”on”][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]